Březenský tunel na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov získá kompletně nové zabezpečení portálů. Druhý nejdelší železniční tunel v republice osadí nejmodernějšími zabezpečovacími technologiemi ČD - Telematika jako dodavatel zákazníka AŽD, který zakázku vysoutěžil u Správy železnic. Klíčovou součástí projektu je spolupráce na dodávce a instalaci nového bezpečnostního systému Accur8vision založeného na přesné lidarové detekci.
„Projekty pro železniční infrastrukturu jsou tradiční oblastí našich dovedností a zde konkrétně znovu potvrzujeme, že umíme dodávat a instalovat opravdu ty nejmodernější technologie,“ zdůrazňuje Tomáš Businský z ČD - Telematiky. Předmětem této zakázky je kompletní výměna stávajícího dosluhujícího zabezpečení portálů tunelu Březno, systému EZS (elektronické zabezpečovací signalizace), infrazávor, nášlapných koberců, analogových kamery a rozhlasu včetně UPS (záložní napájecí zdroje).
Systém Accur8vision provádí detekci pomocí multikanálových LiDAR detektorů. Technologie LiDAR pracuje na obdobném principu jako radar, ale namísto rádiových vln používá světelný paprsek emitovaný laserovou diodou. Pro zabezpečení tunelu Březno budou použity LiDAR senzory od americké společnosti, jejíž technologie se mj. využívají i v systémech autonomního řízení automobilů. Přesnost lidarové detekce se pohybuje v rozmezí 2 až 3 cm a instalovaný systém je jedinečný přesnou lokalizací všech pohybujících se objektů ve střežené zóně a díky své unikátní technologii dokáže pilotovat otočné kamery přímo do místa vzniku poplachu a sledovat narušitele.
Systém inteligentně a zcela automaticky řídí počty kamer sledující různé cíle, velmi dynamicky je přepíná a umožňuje tak sledovat cíle z různých úhlů, a to vše zcela autonomně bez jakéhokoliv zásahu operátora. Uživatelská aplikace Accur8vision je navíc mimořádně přívětivá a využívá prvky virtuální reality simulující reálný svět za pomoci 3D map. Pro tvorbu mapových podkladů v aplikaci je využíváno dronů. Dron zcela automaticky provede letovou misi a pořídí množství digitálních fotografií, ze kterých se automaticky vygeneruje 3D model, tedy kompletní 3D mapu. Aplikován je také antikolizní systém, známý z počítačových her.
V prostoru portálů tunelu budou instalovány venkovní datové rozváděče a 5 metrů vysoké stožáry s LiDAR senzory pro zajištění plné prostorové detekce střežených zón. Na stožárech budou též umístěny otočné IP kamery pro sledování objektu při narušení střežené zóny i pevné kamery pro trvalé sledování prostoru vstupu do portálů tunelu. Systém bude též doplněn o radar, jako pomocný prostředek pro detekci za zhoršených povětrnostních podmínek. Výpravčí v železniční stanici Chomutov a Hasičský záchranný sbor v Chomutově budou moci využívat otočné IP kamery ovládané operátorem nezávisle na celém systému. Dojde také k úpravě stávající datové kabeláže a datová technologická síť umožní přenosovou rychlost až 1 Gbit/s. Součástí nového elektronického zabezpečovacího systému bude i zdroj nepřerušovaného napájení o výkonu 60kVa.
Celý systém bude integrován do DDTS (dálková diagnostika technologických systémů) a po dokončení jeho ověřovacího provozu a schválení provozu dojde k demontáži původního zabezpečení. ČD - Telematika bude zajišťovat u Správy železnic také ověřovací provoz celého systému a provádět legislativní kroky k zavedení systému do provozu.